سرمایه فکری
نوشته شده توسط : الهه سرافراز

امروزه در اقتصاد جهانی، دانش به عنوان مهم‌ترین سرمایه جایگزین سرمایه‏‌‌های مالی و فیزیکی شده است و فضای کسب و کار مبتنی بر دانش، نیازمند رویکردی است که دارایی نامشهود جدید سازمانی مانند نوآوری‏‌‌های نیروی انسانی، روابط با مشتریان، ساختار سازمانی و .
به لحاظ اهمیت سرمایه فکری در فرایند برتری راهبردی شرکت ها، این مقاله به بررسی ارتباط بین سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکت‏‌‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است.
سرمایه‏‌‌های فکری به عنوان سرمایه واقعی و جزسرمایه‏‌‌های استراتژیک سازمان‏‌‌های عصرحاضرمطرح می‌باشند و همچنین یکی ازمقوله‏‌‌های جدیدی که درطی سالهای اخیر به آن توجه زیادی شده است و هرروزه این توجه بیشتر نیز میشود سرمایه فکری است درطی سالهای اخیر فکرواندیشه را نوعی سرمایه قلمداد می‌کنند زیرا به واسطه آن نیز می‌توان به تولید درامد و ثروت دست یافت سرمایه فکری برخلاف دارایی فیزیکی که فقط برای انجام یک کارخاص و دریک زمان خاص مورد استفاده قرار میگیرند قابلیت استفاده همزمان درچندکارمختلف را دارد ازنظر بروکینگ سرمایه فکری ترکیبی ازدارایی‏‌‌های نامشهود دارایی‏‌‌های انسانی و زیرساخت‌‌هایی است که شرکت را درانجام وظایفش توانمندمی سازد به اعتقاد بسیاری ازصاحبنظران سرمایه فکری دربرگیرنده سه شاخه سرمایه انسانی سرمایه رابطه‌ای و سرمایه سازمانی می‌باشد.

سرمایه فکری
اجزای سرمایه فکری به­ عنوان متغیرهای مستقل و عملکرد اقتصادی کارکنان به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده.
داده­های گردآوری شده از طریق ۲١۹ پرسشنامه با استفاده از نرم افزار­های spss و لیزرل تحلیل گردید و در نهایت روابط بین اجزای سرمایه فکری تایید و مشخص شد که سرمایه ساختاری و رابطه­ای به شکل مستقیم و سرمایه انسانی به شکل غیر­مستقیم از طریق سرمایه ساختاری بر رشد عملکرد اقتصادی کارکنان در گروه خودرو سازی سایپا تاثیر دارند.
ارزش دانش کارکنان یک شرکت یا سازمان، آموزش‌های تجاری و هر اطلاعات اختصاصی که ممکن است برای شرکت نوعی مزیت رقابتی ایجاد کند، سرمایه فکری گفته می‌شود.
سرمایه فکری به عنوان یک دارایی در نظر گرفته می‌شود و به شکل گسترده‌ای به عنوان مجموعه‌ای از منابع اطلاعاتی به حساب می‌آید که شرکت در دسترس خود دارد و می‌تواند از آن‌ها برای کنترل درآمدهای شرکت، به دست آوردن مشتری‌های جدید، ایجاد محصولات تازه یا بهبود وضعیت کسب‌وکار استفاده کند.

منبع : مقاله سرمایه فکری





:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 31 خرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: